De advertentiebestedingen op internet zullen nog dit jaar die van kranten voorbijstreven. Met name zoekmachinemarketing draagt volgens het mediabedrijf GroupM bij aan de groei van online. GroupM deed onderzoek naar de ontwikkeling van mediabestedingen op de Britse markt. Het bedrijf voorspelt dat internet zich tegen het eind van dit jaar zal hebben opgewerkt tot de derde plaats in de ranglijst, met 13,3% van de totale mediabestedingen.
Televisie voert met 28,6% voorlopig nog ruimschoots de lijst aan, gevolgd door regionale kranten waar 19,6% van de advertentiebestedingen naar toe gaan. Dagbladen zakken met 13,2% naar de vierde plaats. De totale markt kent in Groot Brittanni? een omvang van 17,8 miljard euro per jaar, zo schrijft eBase.
Internet kent al jaren een sterke groei. Zes jaar geleden werd nog slechts ??n procent van alle reclamegelden online gespendeerd, ondanks dat het medium toen al geroemd werd om zijn mogelijkheden. De afname van krantenabonnees lijken de ontwikkelingen te ondersteunen. ‘Bereik is uiteindelijk hetgeen dat adverteerders het belangrijkst vinden’, zeggen de onderzoekers. ‘Hoewel het bereik van dagbladen groot is, neemt het jaar in jaar uit af, en dat zie je terug in de advertentieopbrengsten.’