Bij SEO draait het allemaal om het verkrijgen van je juiste links, de on-page optimalisatie is enkel een randvoorwaarde om succesvol te worden, maar het zijn de links die het verschil kunnen en moeten maken. Dit is natuurlijk geen nieuws, want sinds de introductie van Google’s PageRank algoritme is duidelijk dat Google haar rankings daar (groten)deels op baseert.
Niet zo maar links
Het algoritme van Google is in de loop der jaren echter flink geëvolueerd. Het draait niet meer alleen om de hoeveelheid links naar je website, maar juist steeds meer om de kwaliteit. Daarbij kun je o.a. denken aan de relevantie van links (liever een link van een telecom site naar je GSM blog dan een willekeurige kattenwebsite). En ook links van websites met autoriteit (zoals bijv. kranten en overheden) zijn veelal waardevoller dan een link vanaf je hyves profiel.
Linktekst
Naast relevantie en autoriteit is de afgelopen jaren voornamelijk de linktekst belangrijk geweest voor het verkrijgen van rankings. Omdat de tekst op een link veel zegt over de achterliggende pagina is deze anchortext (en de omringende tekst) al lange tijd een belangrijk element in het algoritme van Google.
Je zou dus zeggen, zorg dat je zoveel mogelijk ‘kwalitatieve’ links krijgt, en dan zoveel mogelijk met de juiste linktekst. Dan moet alles goedkomen, en op zich ben je dan inderdaad een goed eind in de goede richting aan het denken.
Of is er meer?
Maar…. (die voelde je vast aankomen ;)) daar is de afgelopen tijd toch wel iets verandering in gekomen. Niet alleen het aantal links met de juiste keywords zijn van belang, maar ook juist dat andere deel. Enkele weken geleden heb ik voor een eigen site uitgebreid onderzoek gedaan naar de backlinks van mij en m’n concurrenten, en daarbij heb ik enkele ratios op een rij gezet:
- homepage link vs. deeplink
- follow vs. nofollow
- branded vs non-branded linktekst
Link ratios binnen een specifieke niche
Wat bleek hier nou uit? Nou, dat er voor elk van deze ratios een soort optimum lijkt te bestaan. Noem het maar een ‘natuurlijk linkprofiel’, want het lijkt erop dat als je naar deze ratios van de top 10 op een bepaald keyword kijkt, dat er veel gelijkenissen in zitten. Zo kwam er voor mijn site uit dat ik ten opzichte van de hoger rankende sites iets te veel homepage links had, te weinig deeplinks dus. Qua (no)follow zat ik ook aan de hoge kant, en branded termen had ik al helemaal te weinig in m’n anchortexten van m’n linkprofiel.
Patrick Altoft op A4U
Vorige week was ik op de A4U Expo in Londen. Als je nog eens naar een congres toe wilt waar nog iets te leren valt, is dit een absolute aanrader! Patrick Altoft sprak daar ook en hij gaf een uitgebreide en zeer goede presentatie over linkbuilding. Zijn pleidooi kwam er ook op neer dat het belangrijk is om te kijken naar de linkprofielen van je directe concurrenten. Hij had 30 high-volume keywords onderzocht en was tot de conclusie gekomen dat voornamelijk sites die veel branded links hebben hoog ranken. Sterker nog, hoe minder geoptimaliseerde links, hoe hoger de ranking.
Nou was het de laatste tijd al duidelijk dat grote merken het makkelijker leken te hebben in de resultaten, maar zoals Patrick ook duidelijk maakte waren het niet enkel de bekende merken die ranken. Ook affiliate sites kunnen prima hoog ranken, als ze ook maar de allure van een groot merk hebben: genoeg backlinks met de merknaam als anchor text.
Wat te doen?
Links met je sitenaam erin zijn doorgaans makkelijker te verkrijgen dat ‘geoptimaliseerde links’, dus ga die regelen. En om te kijken hoeveel je er nodig hebt, en hoe je met de andere ratios zoals homepage links vs. deeplinks rekening moet houden, dien je het linkprofiel van jezelf en je concurrenten goed te onderzoeken. Hiervoor kun je tools zoals ahrefs en Majestic SEO gebruiken waarmee je veel backlink data kunt bekijken.
Een stappenplan zou er dan alsvolgt uit kunnen zien:
- Kies je keyword dat je wilt onderzoeken
- Zet de top 10 rankende sites op een rij
- Draai voor al deze websites een backlink report uit (met behulp van bovengenoemde tools)
- Bekijk voor elke concurrent naar de verhoudingen van links naar homepage vs. dieper liggende pagina’s
- Bereken ook het aandeel nofollow links en verhoudingen omtrent branded link teksten
- Vergelijk de verschillende ratios van je eigen linkprofiel ten opzichte van die van je concurrenten
Aan de hand van deze analyses ben je in staat te onderzoeken welk type links je nodig hebt om hogere rankings te verkrijgen.
En tot slot, wees creatief in het verkrijgen van linkjes! 😉
Verhelderend artikel.
Eigenlijk dus bijna een wetenschappelijke benadering kiezen.
@Anne: Hoe bedoel je een wetenschappelijke benadering kiezen? Linkbuilden is ook vooral gewoon doen: Gewoon blogs schrijven, gewoon zorgen voor goede content dat mensen willen delen (DUS LINKEN) et cetera.
Goed artikel en prima tips voor tools.
Interessant artikel.
In het verleden werd ‘Rambo Marketing’ (het lukraak uitwisselen en vragen om links) veel toegepast terwijl linkbuilding op dit moment een vak op zich is.
Trouwens, wan welke niche zijn de statistieken in de bijgevoegde afbeelding?